Przeznaczona dla osób lubiących odczuwać wysoki poziom adrenaliny. O czym mowa? Oczywiście o hulajnodze wyczynowej, która jest czymś więcej niż tylko pojazdem służącym do przemieszczania się z jednego punktu do drugiego. Dzięki niej, możliwe jest wykonywanie skoków, ewolucji i innych, niemniej skomplikowanych trików. I właśnie z tego powodu jej konstrukcja znacznie odbiega od klasycznej. Jak zatem zbudowana jest hulajnoga wyczynowa? Co warto wiedzieć o jej kierownicy? Jakie łożyska okazują się najlepsze?

Po pierwsze – kierownica

Jednoczęściowa kierownica, bez możliwości regulacji stanowi jeden z najbardziej charakterystycznych elementów hulajnogi przeznaczonej do podniebnych trików. Brak opcji zmiany wysokości jest podyktowana ściśle określonymi warunkami. Regulacja kierownicy osłabiłaby konstrukcję całej hulajnogi, co w sposób istotny zmniejszyłoby bezpieczeństwo użytkowania. Z tego samego powodu, hulajnogi wyczynowe nie mają funkcji składania. Co jeszcze jest charakterystycznego w tych kierownicach? Oprócz tego, że jest szersza niż w klasycznych modelach, to dodatkowo obraca się o 360 stopni, co bez wątpienia zwiększa spektrum wykonywanych akrobacji. Nie bez znaczenia pozostaje również materiał, z jakiego jest wyprodukowana. Najczęściej spotykane są kierownice aluminiowe, których największym atutem jest lekkość, a także stalowe – cięższe, ale bardziej wytrzymałe i sztywne.

Po drugie – kółka

Patrząc na hulajnogi wyczynowe, nie sposób oprzeć się wrażeniu, że ich kółka są znacznie mniejsze od modeli miejskich. Są wykonane z twardego poliuretanu, wykazującego się dużą wytrzymałością na uszkodzenia, dobrą przyczepnością do podłoża oraz możliwością rozwijania odpowiednich prędkości. Co ważne, kółka posiadają metalowy rdzeń, którego zadaniem jest wzmocnienie konstrukcji, tak aby możliwe było wykonywanie rozmaitych akrobacji – bez obaw o ich uszkodzenie.

Po trzecie – łożyska

Kolejnym, niemniej ważnym elementem konstrukcyjnym hulajnóg wyczynowych są łożyska. Ich jakość określana jest pięciostopniową klasą w skali ABEC: 1, 3, 4, 7 i 9. Im wyższa wartość, tym lepsze łożysko mamy do dyspozycji. A to z kolei ma niewątpliwy wpływ na płynność i szybkość jazdy. Oprócz skali, warto zwrócić uwagę na producenta łożysk, albowiem różnie może wyglądać kwestia jakości w zależności od wybranej marki.

Po czwarte – hamulec

W hulajnogach wyczynowych, podobnie jak w innych, rzeczą szalenie ważną jest hamulec. To on bowiem warunkuje bezpieczeństwo zastosowania. Najczęściej stosowany jest model sprężynowy oraz typu FLEX.

Dodaj komentarz