Liczenie kalorii to zajęcie żmudne, ale wbrew pozorom nie tylko osoby odchudzające się powinny zwracać na nie uwagę.

Zapotrzebowanie na kalorie dzienne różni się dla każdego człowieka w zależności od wielu czynników:

– wzrostu,

– aktualnej masy ciała,

– wieku,

– płci,

– aktualnego stanu zdrowia,

– poziomu aktywności fizycznej.

Wysoki, tęgi i pracujący fizycznie w niskich temperaturach trzydziestoletni mężczyzna będzie miał o wiele wyższe zapotrzebowanie kaloryczne, niż sześćdziesięcioletnia, filigranowa kobieta spędzająca większość czasu na odpoczynku w domu. Choć wydaje się nam to oczywiste, to wiele osób ma problemy z trzymaniem się odpowiedniej kaloryczności swoich posiłków. Efektem tego bywają problemy z utrzymaniem prawidłowej masy ciała.

Dlaczego tak trudno jeść dokładnie tyle kalorii, co potrzeba?

Jedzenie dziś jest tanie, dostępne bez trudu i po prostu smaczne. W efekcie tego jemy nie tylko po to, by zaspokoić potrzeby swojego organizmu, ale również by móc cieszyć się walorami organoleptycznymi ulubionych posiłków. Niestety to, co najsmaczniejsze bywa też wysokokaloryczne i nafaszerowane chemią, która oddziałuje na mózg sprawiając, że ma on apetyt na więcej. Nietrudno jest też przeszacować ilość kalorii, ponieważ mało kto wie dokładnie, ile ma ich pączek, ile porcja frytek, a ile drugie danie, które dziś zjadł na obiad. Wiele badań pokazuje, że osobom uczestniczącym w nich wydaje się, że przyjęły o wiele mniej kalorii niż w rzeczywistości!

Ile kalorii dziennie potrzebujesz?

Biorąc pod uwagę kilka parametrów, takich jak wiek, masa ciała, płeć oraz poziom aktywności fizycznej, możesz odnaleźć swoje zapotrzebowanie na energię w tabelach norm żywienia dla populacji polskiej. Dobrym pomysłem jest również podstawienie swoich danych do wzoru Harrisa-Benedicta, aby ustalić swoją podstawową, a później całkowitą przemianę materii – wówczas uzyskasz bardzo precyzyjną liczbę kalorii, jaka powinieneś spożywać, aby zaspokoić swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne. Problematyczne może być jednak oszacowanie kaloryczności posiłków, które gotujesz w domu, nawet gdy wiesz, ile kalorii spożywać dziennie.

Jak sobie poradzić z liczeniem kalorii?

Liczenie kalorii wymaga pewnej systematyczności – codziennego notowania dokładnych gramatur i składu swoich posiłków, a następnie sprawdzania na podstawie dostępnych źródeł, ile mają one kcal. Nie każdy może sobie na taką skrupulatność pozwolić, gdyż zajmuje to trochę czasu, dlatego osoby, które chcą przejść na dietę redukcyjną i mieć pod kontrolą liczbę spożywanych dziennie kalorii, mogą wykorzystać rozwiązanie alternatywne. Jest to korzystanie z cateringu dietetycznego. Pracujący tam dietetycy dbają o to, by posiłki dostarczone do Ciebie miały określoną wartość energetyczną, przez co sam nie musisz liczyć kalorii, a wiesz, że odżywiasz się jak należy. Odpowiednia wartość kaloryczna potraw to również ważny element Twojej diety, jeśli zamierzasz tylko utrzymać obecną masę ciała. Dieta pudełkowa to rozwiązanie na miarę naszych czasów – wygodne, a przy tym smaczne!

Dodaj komentarz