Zdrowe i mocne zęby są również wynikiem prawidłowej diety. Niestety nieprawidłowe nawyki żywieniowe mogą negatywnie wpłynąć na stan naszego uzębienia. Bardzo ważne jest to, aby każdego dnia dostarczać organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Witaminy oraz minerały znajdują się w wielu produktach – wystarczy, że wkomponujemy je w codzienną dietę. Nie zapominajmy również o odpowiedniej higienie. Dentysta z pewnością udzieli nam praktycznych wskazówek. W dzisiejszych czasach utrzymanie białych i silnych zębów jest o wiele prostsze, niż jeszcze kilkanaście lat temu.

Przetwory mleczne

Dieta na zdrowe zęby powinna być bogata w przetwory mleczne. Doskonale wpływają one na stan szkliwa. Posiadają w swoim składzie wapń, który jak wiadomo stanowi jeden z podstawowych budulców zębów. Istotne jest jednak to, aby wybierać produkty o naturalnym składzie. Nie powinny one zawierać dużej ilości cukrów. Dobrym wyborem będzie np. maślanka, jogurt naturalny, czy też kefir. Na uwagę zasługuje fakt, że niedobór wapnia może być bardzo groźny. Powoduje on, że zęby stają się kruche i podatne na złamania. Dodatkowo są one bardziej narażone na próchnicę. Wiele osób jest uczulonych na laktozę. W sklepach bez trudu można znaleźć nabiał bez tego składnika. W ostateczności warto zainteresować się suplementami diety, które będą źródłem wapnia.

Owoce

Nie od dziś wiadomo, że owoce pozytywnie wpływają na nasze zdrowie. W przypadku zębów świetnym wyborem będą jabłka. Dostarczają one cennych składników odżywczych, jednak liczba zalet jest o wiele dłuższa. Przede wszystkim zwiększają one ilość wydzielanej śliny. Dzięki temu jama ustna szybkiej i skuteczniej się oczyszcza. Łatwiej będzie nam utrzymać prawidłowy poziom higieny. Należy uważać na owoce słodkie, które cechują się wysoką zawartością cukrów. Mogą one nasilić próchnicę. Mowa tutaj w szczególności o winogronie, czy też czereśniach. Na zęby negatywnie wpływają również cytrusy, które posiadają dużą ilość kwasów. Działa on destrukcyjnie na szkliwo. Oczywiście nie musimy rezygnować z wyżej wymienionych owoców, jednak powinniśmy zachować zdrowy umiar. Niekiedy mogą one wywołać nawet nadwrażliwość zębów. Ważne jest to, aby po spożyciu takich owoców dokładnie oczyścić jamę ustną. Z myciem zębów należy poczekać jednak minimum trzydzieści minut. Resztki jedzenia usuniemy przy użyciu nici dentystycznej.

Ryby

Ryby są bogate w fosfor, witaminę D3, a także wapń. To właśnie dzięki temu nasze zęby będą w doskonałej kondycji. Należy podkreślić, że w tym przypadku składniki odżywcze wchłaniają się wyjątkowo dobrze. Świetnym wyborem są ryby tłuste, czyli np. makrela, czy też łosoś. Twarde zęby są mniej narażone na urazy, czy też uszkodzenia. Ryby są również źródłem kwasów omega-3, które rewelacyjnie wpływają na pracę całego organizmu. Warto spożywać je nawet kilka razy w tygodniu.

Ser żółty

Ser żółty uwielbiany jest nie tylko przez dzieci, ale również dorosłych. Nie każdy wie, że ma on pozytywny wpływ na zęby. Podnosi on poziom pH płytki nazębnej. Zmniejsza to ryzyko wystąpienia próchnicy, czy też zapalenia dziąseł. Substancje zawarte w żółtym serze stymulują wydzielanie śliny, dzięki czemu wszelkie resztki pokarmu są skutecznie eliminowane. Produkt ten zmniejsza także podatność szkliwa na oddziaływanie kwasów. Oczywiście mowa tutaj o prawdziwym serze, a nie wyrobach sero-podobnych, które królują w supermarketach.

Brokuły

Brokuły są nie tylko smaczne, ale również zdrowe. Są one w szczególności zalecane osobom, które pragną zmniejszyć ryzyko wystąpienia paradontozy. Opisywane warzywo stanowi kompleksowe zabezpieczenie dziąseł, dzięki czemu nie są one narażone na drobnoustroje. Dobrze wpływa ono również na stan przyzębia, a także dziąseł, co zmniejsza ryzyko zapalenia. Na uwagę zasługuje również fakt, że brokuły zawierają w sobie sporą ilość wapnia. Dodatkowo chronią one przed odsłonięciem szyjek zębowych, co może być przyczyną nadwrażliwości. Istotne jest jednak to, aby warzywa przygotowywać w taki sposób, aby zachowały one swoje wartości odżywcze. Z pewnością nie należy gotować ich zbyt długo.

Marchew

Marchew to świetne źródło witaminy A. Wspomaga ona oczyszczanie jamy ustnej poprzez stymulację produkcji śliny. Dodatkowym plusem jest to, że wspiera ona mineralizację zębów. Regularne spożywanie zmniejsza ryzyko pojawienia się wielu nieprzyjemnych schorzeń jamy ustnej. Surowa marchew jest szczególnie polecana maluchom. Wspiera ona prawidłowe formowanie się zgryzu. Można podawać ją już na etapie, kiedy zaczynają wyrzynać się pierwsze ząbki.

Truskawki

Ciekawym faktem jest to, że truskawki wspomagają wybielanie zębów. Wynika to z tego, że posiadają one w swoim składzie dobroczynny kwas jabłkowy. To właśnie on jest jednym z najważniejszych składników popularnych past do wybielania zębów. Niewątpliwym plusem jest również to, że opisywane owoce zmniejszają ryzyko pojawienia się kamienia nazębnego. Przyspieszają one również regenerację błony śluzowej jamy ustnej, co jest szczególnie ważne w przypadku stanów zapalnych, czy też innych dolegliwości.

Pomoc merytoryczna przy powstaniu artykułu – Candeo Clinic.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *