Osoby regularnie uprawiające sport bardzo często zadają sobie pytanie, co jeść po dobrze wykonanym treningu? Zarówno przed treningiem, jak i po nim powinniśmy zadbać o właściwy skład posiłków. Należy jednak wiedzieć, co można jeść przed treningiem, w jego trakcie lub tuż po nim.

(Sprawdź najlepszy catering dietetyczny w Poznaniu – https://fit-catering.pl/catering-dietetyczny-poznan/)

Dlaczego posiłek potreningowy jest tak ważny?

Każdy sportowiec ćwiczący amatorsko i zawodowo powinien wiedzieć, że po treningu należy zjeść. Tego rodzaju posiłek jest ważny, z tego względu, że zaspokaja nasz zapas glikogenu mięśniowego. Glikogen w czasie treningu jest spalany, a jest bardzo ważny, ponieważ odpowiada za wzrost mięśni oraz ich prawidłowe funkcjonowanie.

Okno anaboliczne to czas, po wykonaniu treningu fizycznego, w którym powinniśmy dostarczyć organizmowi składników odżywczych. Musimy wiedzieć o tym co jeść, aby zapewnić wzrost masy mięśniowej i prawidłową regenerację po wysiłku.

Kiedy należy zjeść posiłek potreningowy?

Opierając się o badania naukowe można śmiało stwierdzić, że szybsza regeneracja mięśni odbywa się, jeżeli posiłek po treningu zostanie zjedzony do dwóch godzin. Jeżeli wykonujemy trening bardzo późno wieczorem albo nawet w nocy, to po nim również powinniśmy zjeść odpowiedni posiłek.

Jak powinien wyglądać potreningowy?

Posiłek po treningu uzależniony jest od wielu czynników, między innymi: rodzaju wykonanego treningu, jego intensywności, indywidualnych uwarunkowań ćwiczącego oraz tego, na czym nam zależy w danej chwili.

Podczas przygotowywania posiłku potreningowego powinniśmy kierować się kilkoma zasadami:

– nie powinniśmy dodawać do takiego posiłku tłuszczów zwierzęcych oraz potraw smażony;
– posiłek powinniśmy zjeść maksymalnie do dwóch godzin po treningu oraz 2,3 godziny przed snem;
– wybierajmy węglowodany proste: owoce, kasze, makarony.

Można także postawić na szybkie posiłki, które sprawdzają się rewelacyjnie. W tym celu można sobie przygotować shake białkowy albo zupę. Taki posiłek doskonale się sprawdzi, jeżeli wykonujemy trening w godzinach wieczornych.

Niektóre osoby obawiają się jedzenia węglowodanów. Węglowodany po treningu nie mogą odłożyć się w postaci nadprogramowych kilogramów – oczywiście mówimy tutaj o odpowiedniej ich ilości. Na ogół im szybciej przyjmiemy posiłek po treningu, tym szybciej nasze mięśnie zaczną się regenerować.

Jeżeli dana osoba ćwiczy codziennie, a ćwiczenia wykonywane są bardzo intensywnie, to zaleca się spożywanie węglowodanów o wysokim indeksie glikemicznym. Można wybrać między innymi: banana, pomarańcze, ryż lub makaron.

Warto również wiedzieć o tym, że w czasie treningu białko ulega rozpadowi. Dlatego tak ważne jest jego dostarczenie tuż po ćwiczeniach.

Jaki posiłek po treningu dla osób odchudzających się?

W dzisiejszym świecie propagowana jest moda na bardzo szczupłą sylwetkę. Jeżeli więc jesteśmy w trakcie redukcji lub chcemy się odchudzić, to również pamiętajmy o zasadach odżywiania. Jak wiadomo, dieta na redukcji polega na tym, że dostarczamy organizmowi mniejszą ilość kalorii.

Dodaj komentarz