Lecytyna: działanie, wpływ na organizm oraz źródła w diecie

Lecytyna to bez wątpienia jedna z najbardziej wartościowych a zarazem najbardziej niedocenianych substancji. W rzeczywistości zresztą nie jest substancja, lecz związek wielu różnych substancji, wśród których dominują fosfolipidy. Lecytyna należy do kategori tak zwanych tłuszczy złożonych. Jest ona obecna w każdej bez wyjątku komórce naszego organizmu. Z tego powodu, niedobory lecytyny w codziennej diecie mogą prowadzić do całego spektrum objawów ubocznych. Również sfera funkcji organizmu, na które wpływa lecytyna jest niezwykle szeroka.

Czym właściwie jest lecytyna oraz jak działa? Dlaczego tak ważne jest, aby codziennie dostarczać naszemu organizmowi odpowiednich ilości tej substancji? W jakich pokarmach znajdziemy lecytynę?

Lecytyna: czym jest i jak działa?

Jak już wspominana, lecytyna jest zaliczana do kategorii tłuszczy złożonych. Jest to związek chemiczny zawierający w sobie wiele rozmaitych substancji, w tym między innymi fosfolipidy oraz cholinę. Ze względu na bogactwo składu a także powszechność występowania w organiźmie, lecytyna bierze istotny udział właściwie we wszystkich procesach zachodzących w naszym ciele. Najważniejsze sfery, na które wpływa lecytyna to:

  • 1. Układ nerwowy
  • 2. Wątroba
  • 3. Ochrona ścian żołądka

Lecytyna: wpływ na układ nerwowy

Liczne badania naukowe dowodzą, że regularna suplementacja lecytyną lub też stosowanie diety bogatej w tą substancję wydatnie poprawia pracę mózgu, ze szczególnym uwzględnieniem takich jego funkcji, jak pamięć oraz koncentracja. Lekarze wiążą tę właściwość lecytyny z faktem, że występuja ona w komórkach mózgu, przyczyniając się do ich sprawniejszej odbudowy oraz regeneracji. Istnieją również badania wskazujące na możliwe przeciwdepresyjne działanie lecytyny.

Wpływ lecytyny na wątrobę

Lecytyna stanowi bogate źródło fosfolipidów a także choliny, czyli dwóch substancji o kluczowym znaczeniu dla prawidłowego przebiegu procesów regeneracji komórek wątroby. Co prawda, wątroba jest w stanie samodzielnie produkować cholinę, jednak są przeważnie ilości zbyt małe, aby mogły skutecznie wspierać regenerację wątroby. Z tego powodu, suplementację lecytyną lub bardziej specjalistycznymi preparatami na bazie fosfolipidów sojowych zaleca się osobom mającym problemy z czynnością wątroby, będących nosicielami WZW typu B lub typu C a także osób regularnie spożywających alkohol lub stosujących ciężkostrawną dietę.

Wpływ lecytyny na żołądek

Ze względu na swoje właściwości regenerujące, lecytyna sprzyja również procesom odbudowy ścian żołądka. Suplementacja lecytyną lub odpowiednio wysoka podaż tej substancji w diecie to więc istotny element profilaktyki chorób źołądka.

Lecytyna: źródła w diecie

Lecytynę możemy przyjmować w postaci gotowych preparatów. Warto jednak zaznaczyć, że jest substancja, która występuje również naturalnie w niektórych rodzajach pożywienia. Najcenniejsze naturalne źródła lecytyny to takie produkty spożywcze, jak:

  • – Źółtko jaj
  • – Rzepak
  • – Soja

Należy jednak zdawać sobie sprawę z tego, że dostarczenie odpowiednich ilości lecytyny organizmowi wyłącznie z dietą może okazać się trudne, zwłaszcza że zdecydowanie najbogatszym naturalnym źródłem lecytyny są żółtka jaj, najlepiej gotowanych na miękko. Spożywanie 6 lub 8 jaj dziennie co prawda powinno dostarczyć nam odpowiedniej ilości lecytyny, jednak z innych względów stanowi nie do końca godne polecenia rozwiązania. Dobrze jest więc zdecydować się na suplementację lecytyną, oczywiście najlepiej przy pomocy wysokiej jakości preparatów, dla których surowiec jest pozyskiwany z ekologicznych upraw wolnych od GMO.

Czytaj więcej na: https://pieknojestwtobie.com/lecytyna-wlasciwosci-lecznicze-i-zastosowanie/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *