Z zaburzeniami pracy tarczycy wiąże się często nieoczekiwany wzrost lub spadek wagi.

Czym jest niedoczynność tarczycy?

Niedoczynność tarczycy to jedna z częściej diagnozowanych obecnie chorób. Problemy z pracą tarczycy mogą przyjmować bardzo różne postaci, natomiast to właśnie niedoczynność tarczycy jest najczęstszym schorzeniem tego organu – występuje u 5% dorosłych kobiet i 1% mężczyzn.

Choroba spowodowana jest niedostateczną ilością hormonów, które w organizmie odpowiadają za przemianę materii w tkankach i narządach.

Niedoczynność tarczycy – objawy

Niedoczynność tarczycy jest trudną do zdiagnozowania chorobą, ponieważ jej objawy mogą kierować w stronę wielu różnych dolegliwości. Przy schorzeniu często pojawiają się problemy z wagą. Właściwie można je potraktować jako jeden z objawów, które osobom dbającym o dietę sugerować może problemy hormonalne. Nie jest jednak tak, że gdy kalkulator wagi wskazuje przekroczenie norm, to zawsze za ten stan odpowiada tarczyca. Do najczęstszych objawów niedoczynności należą:

  • permanentne zmęczenie,
  • problemy z koncentracją,
  • wysokie BMI,
  • problemy z wypróżnianiem,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • sucha skóra, skłonność do jej łuszczenia,
  • suche, wypadające włosy,
  • zaburzenia miesiączkowania,
  • problemy z zapłodnieniem.

Waga a niedoczynność tarczycy

Niedoczynność tarczycy skutkuje problemami z wagą z kilku powodów:

  • zmniejszona ilość hormonów tarczycy prowadzi do spowolnienia metabolizmu,
  • wolniejszy metabolizm jest równoznaczny wolniejszej przemianie materii i mniejszemu wydatkowi energetycznemu, co przy tej samej podaży kalorii przyczynia się do wzrostu wagi,
  • podniesienie poziomu kortyzolu, co jest charakterystyczne dla schorzenia, wpływa na odkładania się tkanki tłuszczowej.

Dietoterapia – czy jest skuteczna przy niedoczynności tarczycy?

Przy niedoczynności tarczycy dieta powinna być ustalana indywidualnie i skonsultowana z lekarzem prowadzącym leczenie. Istnieje wiele teorii, jak należy odżywiać się przy schorzeniu, ale wszystkie opierają się w dużej mierze na eliminacji określonych grup produktów: warzyw strączkowych, laktozy, glutenu.

Wskazane jest natomiast spożywanie produktów bogatych w jod, który sprzyja prawidłowemu funkcjonowaniu tarczycy. Pierwiastek zawierają m.in. ryby morskie (dorsz, mintaj, halibut, płastuga, tuńczyk i makrela) oraz owoce morza (małże i ostrygi). Jednocześnie warto ograniczyć te produkty, które przyspieszających metabolizm jodu, a tym samym obniżają jego stężenie w organizmie. Do tej grupy należą m.in.: kapusta, brukselka, jarmuż, kalafior i kalarepa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *