Tryptofan jest niezbędnym aminokwasem w organizmie ludzkim. Ciało człowieka nie jest w stanie samo go wyprodukować więc konieczne jest dostarczanie go za pomocą pożywienia. Zdolne do wytwarzania go są niektóre rośliny oraz bakterie.

Poddając tryptofan przemianom można uzyskać wiele cennych związków. Wśród nich występuje na przykład serotonina, melatoniny oraz roślinny hormon wzrostu. Ten związek chemiczny rozpuszcza się w gorącym alkoholu, tłuszczach i mocnych zasadach. Określa się go wzorem sumarycznym C11H12N2O2. Wyglądem przypomina acetylocysteinę. Jest krystalicznym proszkiem o białej lub żółtawobiałej barwie. Ewentualnie można go spotkać jako kryształy nie mające żadnego koloru. Jest więc ciałem stałym. Tryptofan trudno rozpuszcza się w wodzie, a jeszcze trudniej w etanolu. Jego temperatura topnienia jest dość wysoka dla przeciętnego człowieka bo aż 280-285 stopni Celsjusza, jednakże połączone jest to z rozkładem tego związku.

Funkcje w organizmie

Tryptofan, chociaż nie jest wytwarzany w organizmie człowieka, jest niezwykle potrzebny do jego prawidłowego funkcjonowania. Po pierwsze, aminokwas ten bierze udział w powstawaniu hormonu szczęścia (inaczej serotoniny) i melatoniny. Im więcej wytwarza serotoniny tym bardziej pomocny jest w walce z depresją. Dodatkowo pomaga w biosyntezie witaminy PP. Jego obecność pomaga zredukować napięcia i reguluje nastrój. Dla młodych matek jest niezwykle ważny ponieważ wpływa na laktację. Ponadto produkuje kinureine (inaczej chemiczny filtr UV) mający miejsce w gałce ocznej. Reguluje metabolizm i przemianę materii oraz poziomy dopaminy, endorfiny i noradrenaliny. Do tego, spożywając tryptofan dba się o poprawę swojej odporności.

Co się dzieje gdy jest go za dużo/mało w organizmie?

Nadmiar

Objawy zbyt dużej ilości tryptofanu w organizmie człowieka, na pierwszy rzut oka nie są zbyt poważne. Występują nudności niekiedy kończące się wymiotami. Do tego pojawia się ból głowy, ciągła senność i suchość w ustach. Człowiek przestaje wyraźnie widzieć i ma problem z prawidłowym poruszaniem się.

Niedobór

Zbyt mała ilość omawianego aminokwasu może być bardzo niebezpieczna. Z powodu spadku nastroju człowiek robi się podatny na depresję. Do tego wzrost zostaje zahamowany, traci owłosienie,następuje stwardnienie skóry i/lub stłuszczenie wątroby. U mężczyzn często występuje zwyrodnienie kanalików nasiennych, a u kobiet zahamowanie laktacji.

 Występowanie

Tryptofan występuje w wielu pokarmach zarówno pochodzenia zwierzęcego jak i roślinnego. Znaleźć go można w wieprzowinie, indyk, suszonym mięsie dorsza, ale także w ziarnach sezamu, dyni czy słonecznika.

Dzienne zapotrzebowanie

Dzienne zapotrzebowanie na spożywanie tryptofanu jest zależne od wieku człowieka. Wszystko można podzielić na 5 głównych okresów:

  • Do 12 miesiąca życia – 13 mg/kg masy ciała,
  • 1-3 lata – 8 mg/kg masy ciała,
  • 4-13 lat – 6 mg/kg masy ciała,
  • 14-18 lat – 6 (chłopcy)/5 (dziewczęta) mg/kg masy ciała,
  • Powyżej 18 lat – 5 mg/kg masy ciała.

Więcej na: Tryptofan – rola w organizmie, nadmiar, niedobór, przeciwwskazania

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *